ارائه خدمات درمان ریشه دندان در کلینیک دندانپزشکی ملت دنتیست

درمان ریشه دندان در دندانپزشکی ملت دنتیست در شمال تهران

اگر چنانچه نیاز به درمان ریشه دندان داشتین می توانید با یکی از راه های ارتباطی که در پایین صفحه قرار داده شده با ما در تماس باشید.

در کل می توان گفت که درمان ریشه دندان یا روت کانال که تحت عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته شده است، یک روش درمانی در دندانپزشکی می باشد که به از بین بردن و تخلیه عفونت داخل دندان اشاره دارد.

انجام این عمل همچنین میتواند احتمال بروز عفونت های داخل دندانی در آینده را به شدت کاهش دهد. از آنجایی که این عمل مربوط به پالپ نرم یا مغز دندان است و این بخش نیز جزء ریشه دندان ها است، به این درمان اصطلاحا درمان ریشه دندان می گویند.

درمان ریشه برای چیست؟

زمانی که در یک دندان پوسیدگی پیشروی پیدا می‌کند یا به دنبال ضربه شدید واردشده به دندان یا شکستگی دندان عفونی می‌شود، تنها راه نجات دندان و جلوگیری از کشیده شدن دندان در حال حاضر به‌طور قطعی با موفقیت خیلی بالا ریشه درمانی(عصب کشی) می باشد.

لزوم درمان ریشه و معالجه عصب

در صورت که معالجه ریشه دندان انجام نشود سیر بیماری نهایتاً منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد. عوارض عدم درمان شامل آبسه، درد، عفونت شدید و نهایتاً از دست دادن دندان خواهد بود. اگر پالپی که آلوده شده و ملتهب و دردناک است خارج نشود و یا به عبارتی معالجه انجام نگردد، معمولاً درد آن بیشتر شده و بیمار را اذیت می ‌کند، ولی مواردی وجود دارد که درد فروکش می‌کند.

باید توجه داشت که از بین رفتن درد دندان نشانه بهبودی پالپ دندان نمی باشد و عفونت به سیر خود ادامه خواهد داد. نفوذ عفونت به استخوان انتهای ریشه باعث ایجاد گرانوم، کیست و یا آبسه می‌گردد که خود درد و ناراحتی ثانویه‌ای را به دنبال دارد. و در صورت معالجه عصب و در واقع ریشه دندان، دندان حفظ می‌شود. و همچنین وجود دندان باعث حفظ استخوان نگهدارنده آن می‌گردد.

انواع روش های درمان ریشه دندان

1. جراحی اپیکو
  2. عصب کشی یا اندو
  3. درمان ریشه مجدد یا ری اندو

عوامل موثر در موفقیت معالجه ریشه دندان

می توان این گونه گفت که مهارت دندانپزشک، تعداد ریشه‌ها قطر و انحنای آنها، وجود ریشه‌ها و کانالهای اضافی و جانبی، نوع و قدرت بیماری زایی میکروبها، دفاع بدن و نوع بیماری پالپ در پیش آگهی درمان مؤثرند.

به عبارتی معالجه ریشه اکثر دندانها را می‌توان در یک جلسه انجام داد ولی بعضی از دندانها امکان دارد به دو یا چند جلسه زمانی نیاز داشته باشند که در این موارد دندانها در پایان جلسات معمولاً پانسمان موقت می‌گردند.

این وابسته به عوامل مختلف از قبیل تعداد ریشه‌های دندان و نوع بیماری آن دارد.

ولی به صورت کلی این عمل در یک الی سه جلسه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود.

در صورتی که درمان ریشه بطور کامل و استاندارد انجام شود از موفقیت بالایی برخوردار خواهد بود.

علاوه بر اشکالات تکنیکی و اتفاقات حین کار، انحنای زیاد ریشه‌ها، وجود کانالهای جانبی، دفاع بدن و … ممکن است معالجه ریشه دندان را به خطر اندازد و باعث عدم موفقیت در درمان گردد.

بعد از انجام عصب کشی و ترمیم نهایی آن، ضروری می باشد جهت ارزیابی موفقیت درمان در طولانی مدت، ظرف ۶ ماه تا یکسال آینده مجدداً ویزیت بعمل آید. در این ویزیت دندانپزشک موفقیت درمان، سلامت بافت لثه و ترمیم نهایی را ارزیابی می‌کند.

در صورتی که نیاز به درمان ریشه دندان (از بین بردن و تخلیه عفونت داخل دندان) داشتین کلینیک دندانپزشکی ملت دنتیست با بهره مندی از متخصصین ماهر و با تجربه آماده ارائه خدمات دندانپزشکی در هر زمینه ی به شما عزیزان می باشد.