درمان ریشه | ملت دنتیست
ملت دنتیست بهترین کلینیک تخصصی درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان در دندانپزشکی ملت دنتیست

امروزه درمان ریشه دندان یا روت کانال که تحت عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته شده،
یک روش درمانی در دندانپزشکی است که کار آن از بین بردن و تخلیه عفونت داخل دندان می باشد.

همچنین با انجام این عمل می توان احتمال بروز عفونت های داخلی دندان را در آینده به شدت کاهش دهد.

همانطور که این عمل مربوط به پالپ نرم یا مغز دندان می باشد و این بخش نیز جزئی از ریشه دندان ها بوده است،
به این درمان، درمان ریشه دندان نیز گفته می شود.

درمان ریشه برای چیست؟

هنگامی که در یک دندان پوسیدگی پیشروی می‌ کند یا به دنبال ضربه شدید واردشده به دندان یا شکستگی دندان عفونی می‌ شود، تنها روشی که برای جلوگیری از کشیده شدن دندان اکنون وجود دارد که با موفقیت خیلی بالا ریشه درمانی یا همان عصب کشی می باشد.

لزوم درمان ریشه و معالجه عصب

اگر معالجه ریشه دندان انجام نشود سیر بیماری در نهایت منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد.

همچنین عوارض درمان نکردن آن شامل آبسه، درد، عفونت شدید و از دست دادن دندان خواهد بود.

اگر پالپی که آلوده شده و ملتهب و دردناک بوده خارج نشود و یا به عبارت دیگر معالجه انجام نشود،
درد آن بیشتر خواهد شد و بیمار را اذیت می ‌کند، اما در مواردی وجود دارد که درد فروکش می‌ کند.

توجه کنید که از بین رفتن درد دندان نشانه بهبودی پالپ دندان نیست و عفونت به سیر خود ادامه خواهد داد.

نفوذ عفونت به استخوان انتهای ریشه موجب ایجاد گرانوم، کیست و یا آبسه می‌ شود که خود درد و ناراحتی ثانویه‌ ای را به دنبال دارد.

همچنین در صورت معالجه عصب و در واقع ریشه دندان، دندان حفظ می‌ شود و وجود دندان سبب حفظ استخوان نگهدارنده آن می‌ شود.

انواع روش های درمان ریشه دندان

1. درمان ریشه مجدد یا ری اندو
  2. عصب کشی یا اندو
  3. جراحی اپیکو
ارائه خدمات درمان ریشه دندان در کلینیک دندانپزشکی ملت دنتیست

عوامل موثر در موفقیت معالجه ریشه دندان

مهارت دندانپزشک، تعداد ریشه‌ ها قطر و انحنای آن ها، وجود ریشه‌ ها و کانال های اضافی و جانبی، نوع و قدرت بیماری زایی میکروب ها، دفاع بدن و نوع بیماری پالپ عواملی هستند که در درمان دندان تاثیر دارند.

معالجه ریشه اکثر دندان ها را می‌ توان در یک جلسه انجام داد ولی برخی از دندان ها ممکن است به دو یا چند جلسه زمانی نیاز داشته باشند که در این موارد دندان ها در پایان جلسات معمولاً پانسمان موقت می‌ شوند.

این وابسته به عوامل مختلف از جمله تعداد ریشه‌ های دندان و نوع بیماری آن دارد.

اما به طور کلی این عمل در یک الی سه جلسه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت انجام می‌ شود.

در صورتی که درمان ریشه به صورت کامل و استاندارد انجام گردد از موفقیت بالایی برخوردار خواهد بود.

همچنین علاوه بر اشکالات تکنیکی و اتفاقات حین کار، انحنای زیاد ریشه‌ ها، وجود کانال های جانبی، دفاع بدن و… امکان دارد معالجه ریشه دندان را به خطر اندازد و موجب عدم موفقیت در درمان شود.

بعد از انجام عصب کشی و ترمیم نهایی آن، ضروری بوده و برای ارزیابی موفقیت درمان در طولانی مدت، به مدت ۶ ماه تا یک سال آینده مجدداً ویزیت به عمل آید.

در این ویزیت دندانپزشک موفقیت درمان، سلامت بافت لثه و ترمیم نهایی را ارزیابی خواهد کرد.

شما سروران اگر به درمان ریشه دندان تخلیه عفونت داخل دندان نیاز داشتید دندانپزشکی ملت دنتیست با بهره مندی از متخصصین ماهر و با تجربه آماده ارائه خدمات دندانپزشکی در هر زمینه ی به شما عزیزان می باشد.